Детальніше про позитив та проблеми, які стосуються нового графіка руху пасажирських поїздів, редакція газети «Магістраль» попросила розповісти першого заступника начальника Головного управління перевезень Укрзалізниці Василя НАУМЕНКА.
— Згідно з графіком руху поїздів на 2009—2010 рр., — мовив Василь Науменко, — передбачене курсування 365 пар пасажирських поїздів. Це без урахування електропоїздів підвищеного комфорту. Поза тим, більше двох десятків пар пасажирських поїздів разового
призначення 500-ї нумерації прокладено з маршрутною швидкістю понад 50 км/год. Отже, нинішній графік руху надає змогу призначити майже дві третини пасажирських поїздів за категорією швидких. За рахунок раціонального прокладання маршрутів пасажирських
поїздів та скасування певних зупинок підвищено маршрутну і технічну швидкості.
Збережено прокладання маршрутів пасажирських поїздів, які користуються попитом пасажирів і мають достатній рівень населеності, та розроблено розклад для призначення восьми пар нових поїздів, зокрема трьох пар денних поїздів з Києва до Вінниці, Жмеринки,Одеси. Разом з тим знято маршрути 15 пар поїздів, які не користувалися попитом. Йдеться про дев’ять пар поїздів міждержавного і шість пар потягів внутрішнього сполучення. За рахунок прискорення зміни маршруту і скасування зупинок з незначним пасажиропотоком сім пар пасажирських поїздів переведено до категорії швидких.
У новому графіку для призначення у осінньо-зимовий період на свята, передвихідні і вихідні дні під час збільшення пасажиропотоку прокладено додаткові маршрути поїздів — № 561 Дніпропетровськ—Київ, № 575 Донецьк—Київ.
— Спеціалісти нашого управління детально й ґрунтовно проаналізували ефективність експлуатації кожної нитки маршруту. З чим
це було пов’язано? На Українських залізницях кількість рухомого складу недостатня. Вона не завжди забезпечує попит на пасажирські перевезення за окремими напрямками. Це стосується і вагонів, і електровозів. Завдяки прискіпливому і об’єктивному аналізу були зроблені відповідні висновки. Так, маршрути поїздів, які не користувалися попитом, були зняті. Одначе за врахування побажань пасажирів нинішній графік руху пасажирських поїздів отримав нові маршрути. Причому з’явилася можливість перевести деякі поїзди до категорії швидких.
Корективи були внесені і щодо призначень, насамперед на Південно-Західній залізниці, денних поїздів. Були взяті до уваги ті потяги, що прямують зі столиці, зокрема, до Вінниці, Одеси, Хмельницького, Жмеринки. Такі зміни були внесені й на Південній магістралі.
Окрема розмова — щодо станції Чоп Львівської залізниці. Нам вдалося оминути цю станцію. Якщо раніше, аби доїхати до Ужгорода, потрібно було у Чопі, як мовиться, міняти хвіст состава на голову, то віднині поїзди до Ужгорода прямують без заходу на станцію Чоп. Ясна річ, що пасажирам таке нововведення сподобається. Бо воно дає їм значну економію часу. Зосереджено увагу й на технології діяльності основних станцій. Відомо, що пропуск на спроможність практично на усіх напрямках (крім Кримського) має резерви. А от на
залізничних вузлах вона є проблематичною. На вирішення цієї проблеми спеціалісти Головного управління, а також залізниць, працюють вже кілька років. Є певні зрушення на краще. Але кожного року це питання потребує окремого розгляду.
Вирішення вимагає й проблема вузлових станцій. Потрібен реальний норматив пропускної спроможності горловин, аби поїзди мали змогу їхати на відкритий світлофор. Візьмімо для прикладу станцію Київ-Московський Південно-Західної залізниці. Тут нелегко «розв’язати» поїзди. Така ж ситуація — на станціях Фастів, Київ-Волинський столичної магістралі, Знам’янка Одеської залізниці — та й на інших станціях решти залізничних магістралей.
Поки що не до кінця вирішеним є питання тривалого простою поїздів по станції Сімферополь. Пасажир бажає приїхати до пункту
призначення вранці і виїхати ввечері, аби наступного дня бути вже на місці. Це потрібно враховувати у нашій роботі.
…Найкращі результати в роботі з підготовки нового графіка пасажирських поїздів — у спеціалістів Одеської залізниці. Високий рівень його підготовки — на Придніпровській, Донецькій, Південній магістралях. Були певні недоліки у підготовці графіка руху пасажирських поїздів на Південно-Західній залізниці. Та нині ці проблеми вирішені — й графік руху готовий. Наприкінці травня він вступить у дію.
Слід відзначити великий внесок у покращення рівня обслуговування пасажирів з боку спеціалістів колійного господарства.
Вони з високою ефективністю використали весняні дні — і значно поліпшили стан колії. Це дало змогу підвищити швидкість руху,
скоротити час перебування поїздів у дорозі. Збільшилася й кількість денних поїздів, що схвально сприйнято пасажирами.
Особливості нового графіка руху.
Для ув’язки у загальний оборот та раціонального використання пропускної спроможності основних напрямків 17 поїздів мають літній і зимовий розклад. Це поїзди:
№ 27/ 28 Київ—Севастополь,
№ 67 Москва—Сімферополь,
№ 83/84 Маріуполь—Київ,
№ 101/102 Київ—Херсон,
№ 131/132 Хмельницький—Сімферополь,
№ 145/146 Сімферополь—Київ та інші.
Разом з тим шість поїздів, які у діючому графіку мають літній і зимовий розклад, за новим графіком прямуватимуть цілорічно одним розкладом. Унаслідок цього влітку збільшується простій составів у пунктах обороту. Йдеться про поїзди
№ 11/12 Київ—Сімферополь (7 год 40 хв: простій збільшено на 1 год 50 хв),
№ 81 Харків—Сімферополь (простій на станції Сімферополь — 15 год 52 хв: його збільшено на 11 год 22 хв),
№ 25/26 Львів—Одеса (простій на станції Одеса — 11год 10 хв: його збільшено на 8 год 06 хв),
№ 363/364 Ковель—Київ (простій у Києві — 15 год 08 хв: його збільшено на 9 год 26 хв).
За рахунок прискорення, ув’язки составів у загальний оборот за попередньою інформацією, вивільнено 114 пасажирських вагонів.
Замінено також залізниці обслуговування з відповідними змінами розкладів поїздам № 53/54 Київ—Санкт-Петербург та 219/220 Москва—Сімферополь. Так, поїзд № 53/54 обслуговуватиметься составами Укрзалізниці, а поїзд № 219/220 — составами Російських сталевих магістралей.
На підставі аналізу пасажиропотоку та з метою зменшення експлуатаційних витрат змінено маршрут 21 парі пасажирських поїздів. З них п’ять пар повністю або частково відхилено з «тепловозних» напрямків:
№ 67/68 Київ—Варшава — прямуватиме через Коростень—Здолбунів—Ковель замість Коростень—Сарни—Ковель;
№ 111/112 Харків—Львів — йтиме через Гребінку—Полтаву замість Конотоп—Ворожба—Суми;
№ 135/136 (№ 335/336) Одеса—Івано-Франківськ — прямуватиме через Тернопіль—Львів—Ходорів замість Тернопіль—Чортків—Стефанешти;
№ 343/344 Харків—Житомир — йтиме через Київ—Коростень замість Київ—Фастів; № 523/524 Луганськ—Київ — прямуватиме через Ясинувату—Чаплине—Дніпропетровськ замість Лозова—Полтава.
Через відсутність технічної можливості поїзди № 419/427 Луганськ/Ясинувата—Феодосія та № 199 Москва—Феодосія прибуватимуть на станцію Феодосія, а № 420/428 і № 200 відправлятимуться зі станції Айвазовська.
У графіку руху передбачено майже 150 причіпних і безпересадкових вагонів, робота з якими сповільнює прямування поїздів, та спричиняє додаткові експлуатаційні витрати. Найбільша кількість таких вагонів припадає на станції Київ-Пасажирський — 42 та Харків-Пасажирський — 40 вагонів.
Новим графіком руху передбачене курсування 137 електро- і дизель-поїздів підвищеного комфорту та рейкових автобусів, які прямуватимуть із середньою маршрутною швидкістю 53 км/год. Середня технічна швидкість становить 61 км/год. Найбільша кількість зазначених поїздів обертатиметься на Південно-Західній і Південній магістралях, найменша — на Придніпровській і Донецькій залізницях.
Газета "Магістраль", 16—22 травня 2009 р. № 35—36 (1412—1413).