ЗАЛІЗНИЧНИЙ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПОРТАЛ
Медіацентр
"Магістраль"
АТ "Укрзалізниця"
Експерти: стрілець воєнізованої охорони правомірно застосував зброю в електричці
Під час руху приміського електропоїзда за маршрутом Київ—Миронівка 12 лютого троє нетверезих чоловіків намагалися проникнути до кабіни машиніста. Після невдалих спроб заспокоїти дебоширів та попереджувальних пострілів стрілець воєнізованої охорони, який їхав до місця несення служби, відкрив по них вогонь із табельної зброї. Це — далеко не єдина спроба злісного хуліганства в приміській електричці, але вперше за 10 років зловмисники отримали гідну відсіч. Кореспондент «Магістралі» відслідкувала хронологію подій та дізналася про те, що очікує на працівника відомчої воєнізованої охорони компанії.
«Ми можемо закритися в кабіні, а що робити пасажирам?»
Того дня електропоїзд вела локомотивна бригада: молодий помічник машиніста Сергій Фомін та машиніст Олександр Безпокатов (працює машиністом з 1991 р., на лінії — з 1986 р.).
Олександр розповів, що в Миронівці у першому вагоні було до 10 осіб. На станції Карапиші п’яна компанія, котра їхала зі святкування дня народження, забігла до електрички.
«Якщо розібратися, то цих людей навіть не можна назвати пасажирами, адже вони були без квитків», — уточнює машиніст. За словами його помічника, коли прибув електропоїзд, один чоловік стояв на платформі, ще двоє бігли до електрички з-за споруди для чергових, що на початку платформи. «Під’їхала електричка, чоловіки почали поспішати до першого вагона, — згадує Олександр. — Ішов мокрий сніг, було слизько. Ускочили до тамбура, хтось підсковзнувся, впав. Власне через це й почали поводитись агресивно: стукали по дверях кабіни машиністів, лаялися, кричали. Чіплялися до мого помічника, коли той відкривав двері на Лютарському».
Між Лютарським і Ольшаницею на швидкості 80 км/год зловмисники зірвали стоп-кран. «Відповідно електропоїзд зупинився посеред поля, — пояснює Олександр Безпокатов. — За цього на дільниці є опори, під якими заборонено стояти через загрозу перепалення контактного дроту. Тож я зосередився на пошуку безпечного місця. Сергій допомагав, бо через сніг було дуже погано видно».
Зрештою зупинилися на безпечному відтинку дільниці, зафіксували кілометр та пікет. Гупання в кабіну не припинялося, стоп-кран у тамбурі першого вагона також не відпускали.
«Ми могли закритися, а що мали робити пасажири? Адже вони фактично стали заручниками зловмисників», — пояснює машиніст.
Реакція стрільця
Стрілець воєнізованої охорони регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця» їхав цією електричкою з Миронівки на станцію Сухоліси, де мав охороняти вантаж. Відмітившись у машиніста, стрілець їхав у тамбурі кабіни керування електропоїздом.
Щойно хулігани почали поводитися неадекватно, нецензурно лаятися, нищити салон, пасажири перейшли до інших вагонів. Стрілець зробив зауваження чоловікам, коли ті після зривання стоп-крана продовжували ломитися до кабіни машиніста. У відповідь почув образи та погрози. Про це розповів начальник служби воєнізованої охорони регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Василь Левицький.
Стрілець попередив, що несе службу та має табельну зброю, яку може застосувати, але правопорушники ніяк не відреагували. «Вони намагалися нанести тілесні пошкодження нашому працівнику, хотіли забрати його зброю, — пояснює Василь Левицький. — Той здійснив один попереджувальний постріл вгору. Це їх не зупинило. Тоді стрілець застосував зброю до порушників, не намагаючися нанести їм шкоди. Зловмисники, не зрозумівши, що їх поранено, вибігли з електропоїзда на станції Ольшаниця. Там вже чекала поліція».
Машиніст Олександр Безпокатов згадує: навіть уже будучи пораненими, хулігани погрожували. Загалом локомотивна бригада електропоїзда Київ—Миронівка нерідко стає свідком порушень правопорядку під час руху
«Вони продовжували поводитися агресивно, тому поліція супроводжувала їх і в кареті швидкої. Троє зловмисників могли відібрати зброю, нанести тілесні ушкодження і стрільцю, і локомотивній бригаді, навіть захопити кабіну електропоїзда. Уявіть, до яких катастрофічних наслідків могла призвести відсутність управління електропоїздом», — каже Василь Левицький.
Станом на 19 лютого двоє правопорушників із легкими тілесними ушкодженнями перебувають у задовільному стані. Третій, який постраждав найбільше, — прийшов до тями, видужує. Його стан стабілізувався. Загрози життю жодного з хуліганів немає.
Внутрішнє розслідування
За фактом інциденту Рокитнянська поліція відкрила два кримінальні провадження: за ч. 2 ст. 296 (хуліганство) та ст. 124 (умисне заподіяння тяжких тілесних ушкоджень у разі перевищення меж необхідної оборони або в разі перевищення заходів, необхідних для затримання злочинця).
«Що ж до правомірності застосування зброї, то відкривати кримінальне провадження — це нормальна практика, якщо є поранені. Так робиться завжди, без винятку», — пояснює начальник служби воєнізованої охорони регіональної філії «Південно-Західна залізниця».
У працівників підрозділу із засобів самооборони при собі завжди є вогнепальна зброя, гумовий кийок, кайданки та газовий балончик. Воєнізована охорона має право на володіння вогнепальною зброєю на підставі ст. 12 Закону України «Про залізничний транспорт», Постанови Кабміну № 7 від 11 січня 1994 р. (нею затверджено положення про відомчу воєнізовану охорону на залізничному транспорті) та регламенту використання вогнепальної зброї, встановленого Постановою Кабміну № 575 від 12 жовтня 1992 р.
Закон дозволяє стрільцям воєнізованої охорони застосувати зброю задля захисту свого життя і житла від злочинних посягань, відбиття збройного або групового нападу, якщо життю чи здоров’ю загрожує небезпека, задля затримання правопорушника, який скоїв напад на об’єкт або залізничний рухомий склад чи намагається втекти або вчинити збройний опір. Стрілець має право застосувати зброю для відбиття збройного чи групового нападу на приміщення державного і громадського підприємства, установи і організації, об’єкта, що охороняється, чи залізничний рухомий склад, де працює або несе службу зазначена посадова особа.
Внутрішнє службове розслідування підтвердило, що стрілець застосував зброю правомірно, аби відбити груповий напад та захистити своє життя і здоров’я.
«Я вважаю, що це кримінальне провадження навіть не має дійти до суду. Ми надамо всі необхідні матеріали (зокрема висновки внутрішнього розслідування), які стануть підставою для закриття справи на етапі досудового розслідування, — каже Василь Левицький. — У цьому випадку працівник воєнізованої охорони не те, що правомірно застосував зброю, ба більше, він заслуговує на нагороду. Стрілець не відсторонювався від несення служби. Його кандидатуру подали до списку на нагородження керівництву Укрзалізниці за проявлення відваги та мужності».
Друге кримінальне провадження стосується правопорушників, які вчинили хуліганські дії.
«Ми також надіслали офіційні листи до Головного управління Служби безпеки України і до Головного управління Національної поліції в місті Києві та Київській області щодо факту погроз працівнику воєнізованої охорони, спроби захоплення кабіни електропоїзда й спроби захоплення вогнепальної зброї», — говорить Василь Левицький. Він пояснює, що ці матеріали можуть вплинути на перекваліфікування тяжкості злочину на етапі розслідування проти трьох зловмисників.
«Цей випадок має стати показовим. Дебошири мають зрозуміти, що погрожувати не можна, намагатися захопити кабіну машиніста — зась, а якщо перебуваєш на території залізниці, то повинен дотримуватися правил поведінки громадян на цьому стратегічно важливому об’єкті», — наголошує очільник служби.
Хуліганство на залізниці — не дивина
«А ви проїдьтеся будь-якою останньою електричкою з Києва та побачите, що майже в кожному потязі є охочі похуліганити, тільки встигай рапорти писати», — розповідає машиніст Олександр Безпокатов.
Викидають вогнегасники, гальмівні башмаки, ломляться до машиніста, нищать кабіну та сидіння, гупають у двері. Олександр показав і виламаний засув на дверях тамбура після інциденту. Згадує, що одному помічнику машиніста, який спробував завадити хуліганам на Протасовому Яру, відбили селезінку.
«Раніше міліція їздила з машиністами. Наряд приходив до мене, відмічалися і супроводжували електропоїзд. Тоді пасажири знали, що, якщо вони просигналізують про сварку чи бійку в салоні, буде кому розібратися. А зараз? Вони просять втрутитися через гучномовний зв’язок, але що ми можемо вдіяти? Наше завдання — керувати поїздом і не допустити до цього зловмисників», — пояснює машиніст.
Василь Левицький розповідає, що за 2018 р. було зафіксовано 74 факти розфарбування електропоїздів графіті лише по Південно-Західній залізниці. У листопаді спецпідрозділ воєнізованої охорони разом із поліцією Києва затримали дві групи горе-малювальників. Тепер розфарбування скоротилися на 97 %.
«Уперше за 10 років ми викрили угрупування, які організовано розфарбовують електрички, потім фотографують і викладають у мережу», — каже очільник служби.
Також за 2018 р. на території Південно-Західної залізниці зафіксовано 93 факти хуліганських дій неврівноважених осіб. Фактично кожну третю добу поїзди обкидають сторонніми предметами. «Кожного дня по різних станціях регіональної філії трапляються випадки незаконного втручання в діяльність залізничного транспорту, серед яких розкрадання майна, пошкодження рухомого складу, порушення правил громадської безпеки. На всіх напрямках Південно-Західної залізниці щоденно трапляються інциденти, на які повинна реагувати воєнізована охорона», — зазначив Василь Левицький.
Приклади правопорушень за 2018 р.
• 29 квітня шестеро невідомих зірвали стоп-кран міського електропоїзда на платформі Лівобережна. Коли машиніст вийшов із кабіни для того, щоб закрити стоп-кран, його обкидали камінням і розбили голову.
• 6 травня на станції Борщагівка 20 осіб у балаклавах, з битками, газовими балончиками та із собаками зірвали стоп-кран, обмалювали вісім вагонів поїздів. У відповідь на зауваження машиніста йому погрожували. Поїзд 24 хв не міг зрушити з місця.
• 29 червня на станції імені Георгія Кірпи перший вагон поїзда Інтерсіті+ Київ—Харків обкидали камінням, розтрощивши вікна. «Добре, що цього разу все обійшлося. Але бувають випадки, коли каміння влітає у вагони, від чого страждають і провідники, і пасажири», — розповідає Василь Левицький.
• 12 лютого локомотив пасажирського поїзда Кишинів—Москва поблизу станції Жмеринка невідомі обстріляли з невстановленої (переробленої вручну, — прим. авт.) зброї.