Маршрутки по 12 гривень: перевізники погрожують різко підвищити ціни
28 Вересня 2017, 17:32
Зростання тарифів почнеться з Києва і області, а зупинити його навряд чи вийде, кажуть експерти
Маршрутники скаржаться на дорогий бензин, GPS-маячки і збори автостанцій. Автор фото: Григорій Салай, "Сегодня"
До кінця року проїзд на маршрутних таксі може істотно подорожчати. А якщо курс валют і ціни на бензин не припинять зростати, то і того раніше, кажуть перевізники. І це незважаючи на те, і так з початку року вже підвищили на 1-2 грн, пише UBR.
За словами директора компанії "Трансгруп" Володимира Назаренко, чинне законодавство дозволяє переглядати вартість проїзду вже при 10%-му зростанні вартості палива. Штовхають цінник вгору і запчастини, що подорожчали, – їх частка в тарифоутворенні близько 25%.
Підвищувати вартість проїзду маршрутники планують почати з Києва і передмістя столиці. За словами самих візників, підвищення вартості проїзного талона – не примха компаній-перевізників, а економічна необхідність. І уникнути подорожчання навряд чи вийде.
Як розповів член Асоціації перевізників Києва Юрій Артеменко, за найсприятливіших розкладах, ціна проїзду становитиме приблизно 8-9 грн.
"Уже зараз економічно виправданим є тариф у 12 грн. Якщо ціни на паливо і курс долара продовжить зростати, компанії просто не зможуть не підняти розцінки", – говорить Артеменко.
Подорожчання проїзду маршрутники пов'язують з низкою факторів: подорожчали запчастинами, ціни на які прив'язані до валюти, цінами на паливно-мастильні матеріали, що злетіли, і зростанням зарплат водіїв, які почали збігати за дзвінкою монетою до ближнього зарубіжжя.
"В країні дефіцит водіїв. Вони хочуть зарплати по 20 тис. грн. Наприклад, в Києві вже зараз 5-10% маршрутного складу не виїжджає на дорогу, бо немає кому працювати. Щоб утримати водіїв, компанії будуть змушені підняти їм оклади", – пояснив Назаренко.
Також перевізників зобов'язали встановити в кожному мікроавтобусі системи GPS. Вартість одного такого датчика, за словами маршрутників, близько 20-22 тис. грн, що теж позначиться на майбутньому подорожчанні проїзду. Ще частину заробітку забирають у перевізників збори автостанцій в розмірі 15-20%.
Але і це ще не всі виправдання, якими перевізники пояснюють необхідність підняття цін. Після підвищення "мінімалки" на компанії-перевізники зросло і податкове навантаження. Так, за одного свого службовця на мінімальній зарплаті роботодавець змушений заплатити державі 1,4 тис. грн.
"Якщо піднімуть мінімальну заробітну плату, як планується, то проїзд подорожчає абсолютно точно. До того ж невирішеним залишається питання з бюджетними компенсаціями за пільговий проїзд – тільки по Київській області перевізникам заборгували за рік вже 220 млн грн, а це вартість 100 автобусів "Богдан". Назріла проблема і з нелегальними візниками, які забирають приблизно 30% заробітку "білих" водіїв", – розповів депутат Київської облради Олег Кіщук.
При цьому голова київського відділення Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Дмитро Лось додав, що викорінити нелегальних візників на сьогодні неможливо навіть силами поліції і судів. До того ж, корупцію теж ніхто не відміняв – місцевій владі просто невигідно вирішувати цю проблему.
"Без зміни законів цього зробити не можна. У таких компаній, за фактом, на балансі не значиться жодного майна, тому навіть при наявності заяви до поліції і рішення суду, виконавчої служби нічого з них взяти і справу закривають. А "нелегали" продовжують працювати і далі", – зауважив Лось.
Разом з цим, кажуть експерти, часто "нелегали" возять пасажирів на старих мікроавтобусах, перероблених з вантажних на пасажирські. Тому пересуватися на таких хоч і дешевше приблизно на 20%, але набагато небезпечніше.
За словами експертів, частину заробітку забирають у маршрутників і рядові водії, що підробляють приватним візництвом. Особливо актуально це для приміських маршрутів. Наприклад, в Києві попутки беруть за проїзд до найближчого метро рівно стільки ж, скільки і маршрутки. Але люди все частіше віддають перевагу першим: так і дістатися виходить швидше, і комфорту більше.