Компанії – не виробники залізничної продукції – більше трьох місяців блокують закупівлю 6 дизель-поїздів
Відкриті торги із закупівлі 6 дизельних поїздів для регіональних пасажирських перевезень у тривагонному складі стали заручниками дій компаній, які навіть не є виробниками продукції залізничного призначення, проте понад три місяці блокують тендер. Парадоксально, що компанії з уставним капіталом лише 1 млн грн та 1 тис. грн без будь-яких наслідків для себе блокують закупівлю рухомого складу, очікувана вартість якого 1 млрд 62 млн грн з ПДB.
З часу оголошення про проведення відкритих торгів у електронній системі закупівель ProZorro, з 7 березня 2017 року, ТОВ «Максмед Інтернешнл» затягує терміни проведення тендеру неодноразовими скаргами до АМКУ. У червні до блокування тендеру долучилася ще одна компанія – не виробник – це ТОВ «Євроклінсервіс» з такими ж претензіями, як і в скаргах ТОВ «Максмед Інтернешнл». ТОВ «Євроклінсервіс» вирішило діяти через суд – позивається в господарському суді Києва від 15 червня.
Скаржники наполягають на внесенні змін до тендерної документації, залізничники весь період під час проведення процедури відкритих торгів ведуть роботу з потенційними учасниками торгів, у результаті чого вносять відповідні зміни та доповнення до тендерної документації для недопущення дискримінації будь-яких виробників рухомого складу.
Так, з метою недопущення зриву процедури закупівлі шести дизельних поїздів та навмисних затягувань термінів проведення публічних закупівель на час судових розглядів заяви ТОВ «Євроклінсервіс» тендерний комітет ПАТ «Укрзалізниця» 7 липня прийняв рішення внести зміни до тендерної документації, оскільки вони носять загальний характер і не впливають на кінцеві характеристики дизель-поїздів.
Після публікації змін цього ж дня в електронній системі закупівель ProZorro о 22:26 надійшла чергова скарга ТОВ «Максмед Інтернешнл». Зазначені скарги ТОВ «Максмед Інтернешнл» та ТОВ «Євроклінсервіс» носять однотипний характер, оскаржують останні зміни до проекту договору постачання або вимагають незначних змін чи роз’яснень технічної документації.
За наявною в ПАТ «Укрзалізниця» інформацією, ТОВ «Максмед Інтернешнл» та ТОВ «Євроклінсервіс» не є виробниками продукції залізничного призначення. Також відсутня інформація про те, що ТОВ «Максмед Інтернешнл» та ТОВ «Євроклінсервіс» є офіційними дилерами заводів-виробників рухомого складу.
Крім того, у такий самий спосіб через систему ProZorro блокується можливість проведення процедури закупівель пасажирських та вантажних вагонів, колійних машин, гідравлічного обладнання, елементів колії та радіостанцій.
Використовуючи в своїй роботі слабкі місця законодавства України в сфері державних закупівель, ТОВ «Максмед Інтернешнл» та ТОВ «Євроклінсервіс» по черзі спочатку вимагають скасування певних умов у тендерній документації, після чого подають скарги до АМКУ. Незалежно від остаточного рішення органу оскарження про задоволення або відхилення першої скарги, надають наступну, тим самим гальмують процес закупівлі та відтягують прийняття рішення на невизначений час, оскільки терміни оскарження подовжуються автоматично після публікації в електронній системі закупівель ProZorro кожної скарги.
Такі дії ТОВ «Максмед Інтернешнл» та ТОВ «Євроклінсервіс» лише цього року відтермінували десятки тендерів ПАТ «Укрзалізниця», про що свідчить інформація системи ProZorro. Це дестабілізувало процес придбання литва, систем кондиціонування, електронного обладнання та інших комплектуючих для рухомого складу, напіввагонів, дизель-поїздів, частин до обладнання залізничної інфраструктури, а також для закупівлі послуг з виконання капітальних ремонтів вагонів.
За даними Держреєстру, основні види діяльності цих фірм – оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом, у числі інших видів – виробництво продуктів нафтопереробки, розвідувальне буріння, посередницькі послуги в торгівлі пальним, металом, оптова торгівля текстилем, взуттям, машинами та устаткуванням, деревиною та інше.
ПАТ «Укрзалізниця» просить державні органи дати правову оцінку діям компаній, які роблять заручником не лише національного перевізника, а й заважають пасажирам мати кращий сервіс та новий рухомий склад, а потенційним виробникам – отримати замовлення на виготовлення.
Вітчизняні виробники промислової продукції вважають, що фірми із сумнівною репутацією, що не є ані виробниками, ані офіційними дилерами, застосовують новий вид рейдерства. Про це вони написали у відкритому листі до Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана («Голос України» від 1 липня 2017 року), де просять вплинути на ситуацію, що склалася із ТОВ «Максмед Інтернешнл» та ТОВ «Євроклінсервіс».
Довідка
ПАТ «Укрзалізниця» оголошено про проведення відкритих торгів (оголошення UA-2017-03-07-000885-b) із закупівлі 6 одиниць дизельних поїздів для регіональних пасажирських перевезень у тривагонному складі (код ДК 021:2015 34620000-9 рейковий рухомий склад) на загальну суму 1 млрд 62 млн грн з ПДB.
Однак 28 квітня 2017 року з метою дестабілізації проведення тендерних закупівель ТОВ «Максмед Інтернешнл» направило скаргу до Антимонопольного комітету України, що призвело до перенесення терміну подачі та розкриття пропозицій учасників торгів. АМКУ 23 травня відмовився задовольнити скаргу ТОВ «Максмед Інтернешнл». Повторно товариство подало скаргу до АМКУ 26 травня, що знову призвело до перенесення термінів торгів. АМКУ знову відмовився задовольнити скаргу 16 червня.
А 22 червня тендерний комітет ПАТ «Укрзалізниця» розглянув зміст позовної заяви до суду від ТОВ «Євроклінсервіс».