Укрзалізниця створила новий професійний стандарт «Стюард (послуги в дорозі)»
На початку 2018 р. Міністерство соціальної політики України затвердило Методику розроблення професійних стандартів (ПС) згідно з міжнародними підходами. Укрзалізниця уже встигла розробити й погодити перший галузевий ПС — «Стюард (послуги в дорозі)». Документ набув чинності 7 листопада 2018 р. Про те, як він розроблявся та які переваги з його ухваленням отримало товариство, кореспондентка «Магістралі» дізнавалася в Департаменті розвитку персоналу та кадрової політики Укрзалізниці.
Про професійний стандарт
розвитку персоналу та кадрової політики Укрзалізниці.
Про професійний стандарт
ПС — затверджені в установленому порядку вимоги до компетентностей працівників, що слугують основою для формування професійних кваліфікацій. Він є першою ланкою в побудові ефективної системи навчання персоналу. ПС розробляє роботодавець. На основі цього документа Міністерство освіти України генерує навчальний стандарт професії. Таким чином відтепер при формуванні навчальної програми не лише враховується, а й береться за основу думка роботодавця.
Нині на сайті Міністерства соціальної політики України у розділі «Реєстр стандартів» можна знайти лише два: «Вчитель молодших класів» і «Стюард (послуги в дорозі)». Це ті стандарти, що вже набрали чинності.
«Перевчатися стюардам, які працюють, не доведеться, — заспокоює директор Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики Укрзалізниці Людмила Василега. — Адже поки що діятиме старий навчальний стандарт. Основною ж вимогою нового є те, що претендент на посаду зобов’язаний спочатку стати провідником, а потім уже може довчитися на стюарда».
У 2016 р. в класифікаторі професій було зазначено: стюард повинен мати неповну вищу освіту, що відповідає кваліфікаційному рівню бакалавра. Тепер це професійно-технічна, неформальна освіта або перепідготовка.
Остання ланка у системі (після розроблення професійного й освітнього стандартів) — центр оцінювання якості освіти, над створенням якого працює Департамент розвитку персоналу та кадрової політики.
Як розроблявся
Процес розробки стандарту тривав півроку. Робота розпочалась у квітні за підтримки в. о. голови правління Укрзалізниці Євгена Кравцова та члена правління компанії Желько Марчека. Була створена робоча група зі спеціалістів, які володіють методологією та мають професійні знання, а також представників профспілки.
Аби нівелювати можливість упередженого підходу при створенні документа, до роботи долучилася створена нещодавно галузева рада. Цей орган за своїми функціями нагадує Наглядову раду компанії. До нього увійшли, зокрема, представники Федерації залізничників, Мінсоцполітики, навчальних закладів, профспілкової організації. Вони були присутні на нарадах, а також оцінювали проміжні результати діяльності робочої групи.
Після анкетування, планування діяльності, написання тексту документа і погодження з галузевою радою його передали до Міністерства соцполітики у вересні поточного року, а в листопаді ПС набув чинності.
У чому «родзинка»
Принципова відмінність нового стандарту полягає в тому, що він заснований на компетентністному підході. Вперше вводиться поняття «компетенція» як особиста риса працівника, що посилює ефективність роботи. Стюард повинен вміти правильно поводитися в конфліктній ситуації, надавати допомогу, бути ввічливим.
Професійні компетентності та функції в документі визначено не просто так. Це — результат анкетування, в якому взяли участь найкращі стюарди-практики.
«Ми розробили анкету за критеріями, які стосувалися безпосередньо трудових обов’язків стюардів, — розповідає заступник директора Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики Укрзалізниці Олена Азєєва. — Респондентів обирали, зважаючи на досвід і компетентності, без урахування віку чи статі. Вони в анкетах ранжували трудові функції за пріоритетністю й частотою повторення в роботі. Зібрані дані ретельно проаналізували та виклали в документі».
Варто розуміти, що від того, наскільки пріоритетною визначена в професійному стандарті та чи інша функція, в подальшому залежатиме, скільки навчальних годин присвятять її засвоєнню в професійно-технічному навчальному закладі (ПНТЗ), адже навчальний стандарт формується на основі професійного.
«Формуючи стандарт сьогодні, ми думали про те, що буде важливо завтра, — уточнює Людмила Василега. — Левову частку в документі приділено обслуговуванню пасажирів. Не оминули увагою й знання англійської мови. Спілкуючись із персоналом, ми завжди пояснюємо, що в нас не вийде одномоментно покращити технічний стан поїздів, але стати більш клієнтоорієнтованими ми можемо просто зараз. Усмішкою та ввічливістю легко компенсувати дрібні недоліки».
Переваги для компанії
По-перше, тепер усі вимоги та компетенції професіонала узаконено. Тобто клієнтоорієнтованість або знання іноземної мови ніхто не назве примхою роботодавця, а для філії «Українська залізнична швидкісна компанія» Укрзалізниці це ефективний інструмент добору кадрів.
По-друге, безперечно має підвищитися кваліфікаційний рівень випускників ПТНЗ. Відтепер вони будуть вивчати саме те, що прописала у документі робоча група.
«Ми будемо впевнені, що ті, хто закінчив навчальний заклад, засвоїли всі необхідні теми, які ми заклали до професійного стандарту, — пояснює Л. Василега. — Знання будуть систематизовані та більш прив’язані до реальності. Наразі першим отримав ліцензію на навчання стюардів Запорізький професійний ліцей залізничного транспорту. Сподіваюся, що з 2019/2020 навчального року до нього долучаться й інші заклади».
По-третє, підготовка стандарту дає змогу налагодити зовнішню комунікацію. Наприклад, до роботи над ПС «Складач поїздів» уже долучилася компанія «Метінвест». Так, у минулому через неналагодженість комунікації виник невеличкий казус. Фірма «Метінвест» ще за старою методикою розробила стандарт професії «Машиніст тепловоза» згідно зі своєю специфікою роботи. Зрозуміло, що в цій компанії машиністи не їздять всією Україною, тож стандарт не відповідав вимогам Укрзалізниці. Безпосередня ж участь залізничної компанії в розробці ПС дає можливість уникнути таких проблем у майбутньому.
иректор Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики Укрзалізниці Людмила Василега:
«Всі професійні стандарти, які є зараз, мають бути перероблені за новою методикою. Зрозуміло, що це великий обсяг роботи, який триватиме кілька років. Ми уже подали шість заявок на розробку ПС до Мінсоцполітики України. Одна — «Стюард (послуги в дорозі)» — вже відпрацьована. Скоро маємо затвердити стандарт за спеціальністю «Машиніст електровоза».
У роботі також «черговий по станції», «електромонтер контактної мережі», «монтер колії» та «складач поїздів». Два стандарти плануємо закінчити цьогоріч, ще два віддамо до Мінсоцполітики до середини лютого
2019 р. Наприкінці року сплануємо ті спеціальності, над ПС яких ми працюватимемо у 2019 р. Також уже визначені професії провідника та начальника поїзда, до роботи над якими долучився Департамент з організації внутрішніх та міжнародних пасажирських перевезень Укрзалізниці».
Директор ГО «Інститут професійних кваліфікацій» Родіон Колишко:
«Було дуже приємно співпрацювати з Укрзалізницею. Колектив робочої групи був збалансований: це і професійні внутрішні фахівці, і зовнішні організації, й профспілки. Загалом ПС — узагальнене бачення того, що фахівець повинен робити на своїй посаді. Він формується на основі трудових функцій і деталізується аж до трудових дій. Якщо розгорнути ПС «Стюард (послуги в дорозі)», то там детально визначається, з чого фахівець повинен почати, приймаючи вагон, які завдання виконувати протягом рейсу, які мати нормативні документи. Для навчального закладу це корисно тим, що він легко може визначити необхідні для майбутнього фахівця дисципліни. Роботодавець же бачить усі функції працівника та в майбутньому, порівнявши
20—30 стандартів суміжних спеціальностей, зможе оптимізувати ті функції, які дублюються. Цей документ також легко перетворити на інструмент оцінювання якості роботи».
Илона Мироненко, «Магістраль». Фото Сергія Друченка. Інфографіка Олексія Посудієвського